Banii pentru tronsonul A8 Lețcani – Ungheni, redirecționați către metroul din Cluj? Politicienii ieșeni, în fața unui test major

Xpress
4 Min Read

Proiectul Autostrăzii A8 Târgu Mureș – Ungheni, considerat vital pentru conectarea Moldovei la Vest și Sud, este din nou în centrul unui scandal politic. Potrivit unor zvonuri care circulă în mediul de afaceri din Iași, fondurile destinate tronsonului Lețcani – Ungheni ar putea fi redistribuite către alte proiecte, inclusiv pentru construcția metroului din Cluj.

Cătălin Urtoi, consilier la Ministerul Transporturilor și unul dintre susținătorii proiectului A8, atrage atenția că ultima secțiune a autostrăzii, tronsonul Lețcani – Ungheni, nu se află pe lista priorităților de investiții imediate ale Guvernului. Acesta a declarat că documentația necesară pentru acest tronson, deși finalizată din 17 ianuarie 2025, nu a fost transmisă spre aprobare din „motive politice”.

„Astăzi am semnat convocatorul pentru prima ședință a Consiliului de Administrație CNIR din acest an, care va avea loc pe 31 ianuarie 2025, iar pe ordinea de zi NU figurează tronsonul Lețcani-Ungheni. Vă întrebați de ce? Și eu m-am întrebat, mai ales că documentația tehnică este gata. Sper ca această situație să fie corectată până la ședință”, a declarat Urtoi într-o postare publicată pe Facebook.

Planuri mari pentru A8, dar prioritățile rămân neclare

Autostrada A8, denumită și „Autostrada Unirii”, este văzută drept o soluție esențială pentru dezvoltarea regiunii Moldovei, iar unii oficiali guvernamentali au afirmat recent că aceasta ar trebui să se extindă până la Chișinău. Totuși, în prezent doar un lot din cele cinci ale proiectului este în fază de licitație, iar tronsonul Lețcani – Ungheni, esențial pentru conectarea cu podul de la granița cu Republica Moldova, rămâne blocat.

Pentru Lotul 2 Târgu Frumos – Lețcani, care include 28,8 km de traseu, două noduri rutiere și două tuneluri, documentația a fost transmisă spre validare la ANAP zilele trecute. Valoarea estimată a contractului este de 5,5 miliarde de lei, fără TVA, iar lucrările ar trebui finanțate din fonduri europene nerambursabile. Cu toate acestea, celelalte loturi ale autostrăzii, inclusiv tronsonul Lețcani – Ungheni, rămân în așteptare.

Redistribuirea fondurilor – o decizie controversată

Criticii susțin că redistribuirea fondurilor pentru proiecte din vestul țării, precum metroul din Cluj, reflectă o marginalizare a regiunii Moldovei. Tronsonul Lețcani – Ungheni este crucial, deoarece ar asigura legătura dintre Iași și restul rețelei de autostrăzi din România, dar și conexiunea cu Republica Moldova.

Pe acest fundal, Cătălin Urtoi consideră că politicienii ieșeni trebuie să demonstreze o poziție unitară în apărarea intereselor regiunii. „Acesta este un test pentru noi, cei care ne dorim dezvoltarea Moldovei. Sper ca decidenții să dea dovadă de responsabilitate și să includă tronsonul Lețcani – Ungheni pe ordinea de zi a ședinței din 31 ianuarie”, a subliniat acesta.

Un proiect strategic pentru viitor
Autostrada A8 este prevăzută în Programul Investițional 2021-2030, iar Guvernul și-a propus ca, până în 2030, să finalizeze conexiunile rutiere între București, Iași și Chișinău. Cu toate acestea, ritmul lent al demersurilor și zvonurile despre redirecționarea fondurilor ridică semne de întrebare cu privire la angajamentul real față de dezvoltarea Moldovei.

Viitorul acestui proiect rămâne incert, iar decizia Guvernului din următoarele săptămâni va arăta dacă Autostrada A8 va deveni o prioritate sau va continua să fie amânată în favoarea altor regiuni.

CITIȚI ȘI

Serverele Registrului Comerțului Iași au cedat în fața numărului mare de cereri pentru actualizarea codurilor CAEN FOTO

Se putea să fie bun din prima? Noul drum Popricani – Larga Jijia are găuri și urme de roți în asfalt FOTO/VIDEO

Interlopii Corduneanu au participat la mitingul violent pro Georgescu de la București. Personaje controversate din Iași au fost la protest VIDEO

Share This Article
Leave a Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *