La marginea cartierului Dacia, acolo unde altădată funcționa un mare depou al Companiei de Transport Public din Iași, astăzi se află munți de moloz, iarbă crescută sălbatic și resturi de construcție. Terenul este pustiu, iar la intrare se zărește o gheretă în care stă, de formă, un paznic. Primăria a demolat vechiul depou încă de la începutul anului 2024, promițând că va ridica aici o bază modernă de garare și întreținere pentru noile tramvaie Bozankaya din Turcia. Însă, la mai bine de un an de la lansarea licitației, contractul pentru construirea noului depou nici măcar nu a fost semnat.
Demolare fără construcție. Terenul a rămas o zonă abandonată
Zona care ar fi trebuit să găzduiască hale moderne pentru revizia și întreținerea flotei CTP a fost transformată într-un spațiu inutilizabil. Depoul Dacia a fost ras de pe fața pământului în mod grăbit, înainte ca administrația să fi semnat un contract de execuție sau să desemneze un constructor. Ce a rămas în urmă este un peisaj dezolant: o platformă neîngrijită, plină de pietre, bolovani, betoane sparte și resturi metalice.
VIDEO: În clipul video realizat de către jurnaliști se aud ciori, ca într-un film de groază
Jurnaliștii care au vizitat recent locația au găsit doar liniște, ruine și incertitudine. Iar peste toate acestea, o întrebare care devine presantă: unde vor fi garate noile tramvaie achiziționate din Turcia, dacă spațiul de la Gară este deja insuficient?
Licitația pentru construcția depoului, blocată de luni întregi
În ciuda promisiunilor repetate venite dinspre conducerea Primăriei Iași, contractul pentru execuția noului depou din Dacia nu a fost semnat nici până azi. Finanțarea proiectului, în valoare de aproximativ 50 de milioane de euro, este asigurată dintr-un împrumut acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Însă administrația locală pare incapabilă să ducă la bun sfârșit procedura de achiziție.
Licitația a fost lansată în 2024, iar până acum au fost trei termene oficiale ratate: martie, aprilie și iunie 2025. De fiecare dată, primăria a transmis că „în săptămâna următoare” se va desemna câștigătorul. Astăzi, suntem din nou în punctul zero. Singurele oferte rămase în competiție sunt cele depuse de firma Tancred din Galați și asocierea Conest – Mari Vila. Cealaltă firmă înscrisă, Sietricon din Bangladesh, a fost descalificată.
Tramvaiele noi vin, dar nu au unde să stea
În urmă cu trei săptămâni, la Iași a sosit primul tramvai Bozankaya dintr-un lot de 18 achiziționate din Turcia. Este un vagon de aproximativ 20 de metri, cu 135 de locuri, modern și destinat exact unei infrastructuri precum cea promisă la Dacia. Directorul general al CTP Iași, Cristian Stoica, a declarat în media din Iași că a cerut livrarea rapidă a celorlalte tramvaie din contract. Însă problema e alta: nu există locuri suficiente pentru garare.
Depoul de la Gară este deja suprasolicitat și numai vechile vagoane sunt lăsate, noaptea, în rondul de la Tehnopolis sau în rondul Dacia. Situația nu este doar ineficientă, ci și riscantă: fără un spațiu adecvat pentru garare, întreținere și revizie, tramvaiele pot fi expuse vandalizărilor, accidentelor sau degradării premature.
Un proiect vital pentru transportul public, dar care trenează inexplicabil
Depoul Dacia ar urma să fie reconstruit pe un teren de 4 hectare și să găzduiască trei hale mari, care să includă facilități complete: ateliere de reparații, linii de revizie, garare pentru tramvaie și autobuze electrice, vestiare, birouri, centrală termică, spații tehnice, instalații de decantare, separator de hidrocarburi și bazine pentru captarea apei pluviale. Proiectul prevede inclusiv digitalizarea integrală a activității și dotarea cu sisteme inteligente de management a traficului intern.
Dar totul e pe hârtie. Nici contractul nu este semnat, nici șantierul nu a început. Dacă s-ar semna luna aceasta, într-un scenariu optimist, lucrările ar putea fi gata abia la finalul anului 2028. Și chiar și acest termen este considerat nerealist de specialiști, având în vedere istoricul întârzierilor.
Dincolo de disconfortul imediat, lipsa unui depou operațional poate duce la pierderea finanțării, penalități contractuale sau imposibilitatea utilizării vagoanelor în condiții de siguranță. BERD ar putea solicita reevaluarea întregului proiect dacă blocajul se prelungește. Iar CTP Iași se va confrunta cu o presiune uriașă odată ce toate tramvaiele Bozankaya vor fi livrate. (Anton Farcaș)
CITIȚI ȘI
Chirica a plecat în Turcia fără telefonul mobil, ridicat de procurori în timpul perchezițiilor
Credeați că ieșenii nu-și permit vacanțe în Dubai? Cererea a explodat! Iată una dintre oferte
Un sportiv circulă cu un BMW taxi, pe banda unică din CUG, sub privirile șoferilor blocați în trafic